Mindfulness in de slaapkamer

Mindfulness in de slaapkamer

Seksuele problemen zitten vaak tussen je oren. Mindfulness kan je leren om bepaalde denkprocessen om te draaien en je meer te focussen op het lichamelijke. Minder piekeren over seks, meer genieten van het vrijen. Een veelbelovende nieuwe dimensie binnen de seksuele hulpverlening en een inspirerende benadering om zelf uit te proberen.

De essentie van mindfulness, een oosterse meditatietechniek, is om in het hier en nu te leven en niet te ‘piekeren’ over wat nog moet komen of wat voorbij is. Gedachten zijn er vaak zonder dat je het beseft. Als het in bed niet gaat zoals je zou willen, heb je de neiging om in je herinnering negatieve ervaringen te herkauwen of gespannen of angstig te anticiperen op een volgende vrijpartij. Het is niet de bedoeling van mindfulness om die gedachten te verdringen of te ontkennen. De kunst is om ze te observeren terwijl ze komen en gaan, zonder erop te reageren.

Elke gedachte en elke emotie verdwijnen vanzelf als je er niet over oordeelt, want dan geef je ze aandacht en blijf je ermee bezig. Mindfulness leert je om gedachten te zien als iets van voorbijgaande aard, en niet als iets waarmee je je moet identificeren. Je bent je gedachte niet. Als je moeite hebt om een orgasme te krijgen en je denkt ‘ik ben frigide’, is de kans groot dat je je met die gedachte gaat identificeren, terwijl het maar om een gedachte gaat en niet om een feit. Dat besef kan een echte revelatie zijn.

Anders reageren door te mediteren

De meditatieoefeningen bij mindfulness zijn eigenlijk een soort laboratoriumsituatie om in te oefenen hoe je anders kan reageren in het dagelijks leven. Ze zijn een afspiegeling van wat er in het echte leven gebeurt, namelijk dat het meestal anders loopt dan je zou willen.

Zo zou je wel willen dat je een hele meditatieoefening lang geconcentreerd kan blijven, maar wat je merkt is dat je gedachten voortdurend afdwalen. Idem dito bij seks. Terwijl je aan het vrijen bent, begin je plots te denken dat je nog een oppas moet zoeken voor morgenavond of maak je je zorgen dat je niet lekker ruikt omdat je geen tijd hebt gehad om te douchen. Zo werkt onze geest nu eenmaal.

Gedachten zijn geen feiten

Wilfried Van Craen - MindfulnesstrainingTijdens een meditatie duiken er ook allerlei stoorzenders op die niet passen in het harmonische plaatje: je teen begint te jeuken, je krijgt kramp in je kuit, een gsm gaat voor de derde keer af en buiten begint net iemand het gras te maaien. Hetzelfde kan gebeuren bij seks: stoorzenders kunnen het idyllische gebeuren vergallen. Een van de kinderen komt binnenvallen, je partner doet of zegt iets watje begeerte als sneeuw voor de zon doet verdwijnen of de plotse herinnering aan een vervelende seksuele ervaring saboteert meedogenloos je nakend orgasme.

Het resultaat? Je maakt je druk omdat die dingen volgens je ideaalbeeld niet horen te gebeuren. De realiteit en je verwachtingen vallen niet samen. Je hebt er dan twee keer last van: één keer van de stoorzenders en een tweede keer omdat je je er druk om maakt. Het eerste kan je nu eenmaal niet vermijden, het tweede gelukkig wel. Mediteren is daarvoor het oefenterrein bij uitstek. Als je kan omgaan met het feit dat het soms anders loopt dan je zou willen, kan je dat ook toepassen in het dagelijks leven, en dus ook in de slaapkamer.

Wilfried Van Craen in ‘Mindfulness in de slaapkamer’ (artikel in Psychologies magazine van oktober 2010)

Wilfried Van Craen verzorgt regelmatig een training Mindfulness in de regio Gent >>>

Reactie plaatsen

Een activiteit volgen?

Bekijk onze agendapagina