Innerlijke rust en stilte

Innerlijke rust en stilte

Innerlijke rust, het is iets wat mensen altijd al, al eeuwenlang kennen. Iedereen kent het en weet wat het is. Het hoort bij het menselijk bestaan. Innerlijke rust is jezelf -zijn zonder spanningen. Dat zit IN je. Dat ben je zelf. Innerlijke rust betekent Geluk. Vrede. Betekent niet: gelukkig-zijn, want dan heb je meteen ook weer ongelukkig-zijn. Maar: Geluk, onafhankelijk van de omstandigheden. Ja, rust dus en stilte.

Echter, omdat er ook een lichamelijke situatie schijnt te zijn en we te maken hebben met een maatschappij, is die innerlijke rust voor de meeste jongeren/mensen niet meer te vinden. Alsof het vergeten is. Of alsof het niet belangrijk is. Alsof Stilte gek is of niet goed. De maatschappij verdient er natuurlijk niets aan. Innerlijke rust, dat kan je niet verkopen. Dus er wordt ook geen reclame voor gemaakt. Maar de jongeren zijn wel de grootste doelgroep van reclamemakers! En zo gaan ze/we op zo’n grote schaal mee in het zoeken naar geluk buiten onszelf. Vergeten dat het IN ons zit.

Kinderen moeten te veel

Welke behoefte hebben kinderen aan innerlijke rust?

We hebben al gezien dat er bij de jongeren veel stress is. Op heel veel sites zie je het ‘lijden’ van jongeren. Ze krijgen zoveel aangeboden, ook via internet, dat ze soms niet meer weten wat te doen. en dan doen ze vaak maar helemaal niets. Soms gaan ze van school af. Wanneer je de kranten leest zie je zo vaak: alcoholverslaving, drugs, psychiaters te weinig, games, klinieken, enz. Ze zoeken en zoeken.

Maatschappelijk werkers, ouders en leerkrachten die bij mij in mijn praktijk komen zeggen met hun handen in het haar te zitten. Er zijn niet voor niets zoveel leerkrachten overspannen. Kinderen van nu moeten te veel. Ze moeten ‘scoren’, zeggen ze zelf. Moeten er perfect uit zien. Minimaal een hoger diploma halen. Enz. Ze kunnen zich moeilijk nog ergens lang op concentreren en hebben stressverschijnselen, slapeloosheid, zijn vaak zenuwachtig en hebben RSI klachten.

Wat wordt er op de basisscholen op dit moment al gedaan om de kinderen een punt van rust aan te bieden?

Zover ik gezien heb niets. Er zijn wel buitenschoolse activiteiten zoals yoga, masseren en dergelijke. Maar er zijn maar weinigen die dat gaan doen. Soms doet een juf die zelf op yogales zit wel eens een oefeningetje met ze, als ze geluk hebben. Rust zou gewoon tijdens schooltijd aangeboden moeten worden, zoals gym. Ontspanningsles op het lesrooster zou heel mooi zijn.

Op middelbare en hogere scholen wordt er structureel helemaal niets aan gedaan. En er blijkt zo’n behoefte aan. Daarom heb ik me gericht op het geven van lessen of workshops ‘ontspanning en inzicht’ op middelbare en hogere scholen. En geef ik dit jaar (2009) voor de derde keer een opleiding aan mensen die dit werk ook willen gaan doen. Dit in samenwerking met het Advaita Centrum in Gouda.

Relaxatie-oefeningen en inzicht in non-dualiteit

Welke manieren zijn er om de kinderen een moment van innerlijke rust aan te bieden?

Allereerst door ze te laten ervaren dat ze die innerlijke rust altijd al zelf zijn. En dat die niet hoeft te worden gezocht buiten zichzelf (drank, drugs, internetverslaving). Daarom zeg ik ze altijd ‘Ga terug naar jezelf, meer hoef je niet te doen.’ Daarnaast zijn er de oefeningen waarmee je leert de adem te ontspannen, de spierspanning te laten verdwijnen en gedachtespanning te doorzien. Ontspanningsoefeningen en inzicht. In de vorm van direct toepasbare technieken: pitstops.

Het inzicht wat erbij komt in deze methode is inzicht in non-dualiteit: er is geen werkelijke gescheidenheid met anderen. Inzicht in eenheid met alle anderen, die is onnoembaar, maar laten we het ‘leven’ noemen. En tegelijk zijn er al die verschillende uitingsvormen. Die twee gaan samen en dat herkent iedereen.

Moet je eens kijken wat een ontspanning er komt in een klas wanneer ze zelf ervaren dat ze in wezen dezelfde zijn als alle anderen. Bijvoorbeeld in het zien van: ‘Hé, die weet ook wat het is, hoe heerlijk het is om zelf te kunnen ontspannen, precies zoals ik dat doe.’ En de ontspanningsoefeningen moeten vooral snel kunnen want jeugd leeft tegenwoordig snel in deze tijd van internet en gsm.

Een methode om bij jezelf te blijven

Verder kun je ze wijzen op de momenten van rust die ook iedereen ervaart tussen de dagelijkse bezigheden door: je droomt even weg, of de tijd is ineens verdwenen. Alleen maar meditatieoefeningen? Mediteren is zo vaak gericht op een object buiten zichzelf. Even werkt het, maar als ze thuis zijn is het weg. Net als een fietstochtje, het is even heerlijk maar kom je thuis dan is er weer de stress. Nee, het gaat erom ze zelf te laten ervaren dat wanneer hun eigen sfeer verandert de hele leefsfeer ook verandert.

Wanneer kinderen al vroeg een methode krijgen aangereikt om bij zichzelf te blijven, in de innerlijke rust die ze zelf zijn, hebben ze daar ook later als volwassenen profijt van. Dan kunnen ze de spanningen die ontstaan direct doorzien en loslaten. De lessen die door mij op scholen gegeven worden blijken voor de scholen zelf een goede investering. Ze krijgen met meer ontspannen leerlingen te maken en zo met meer ontspannen leraren.

Pia de Blok

 

Reactie plaatsen

Een activiteit volgen?

Bekijk onze agendapagina